Sök:

Sökresultat:

2099 Uppsatser om Verklighetsnära uppgifter - Sida 1 av 140

Matematik för alla : Öppna uppgifters potential för ett inkluderande arbete i matematik

I vÄrt examensarbete undersöker vi hur matematiklektioner ser ut med öppna uppgifter, vad matematiklÀrarna anser om öppna uppgifters potential för ett inkluderande klimat samt hur matematiklÀrarna arbetar med öppna uppgifter utifrÄn mÄl och syfte, planering och genomförande. Metoderna vi anvÀnder oss av Àr observationer av tre matematiklektioner med öppna uppgifter samt intervjuer med de tre matematiklÀrarna.Enligt matematiklÀrarna Àr alla elever med nÀr de har öppna uppgifter i matematiken, men under observationerna och intervjuerna framkommer det att tvÄ av lÀrarna anser att elever med för fÄ förkunskaper inte kan vara med. En lÀrare menar ocksÄ att elever som behöver struktur hellre vill arbeta i en bok, istÀllet för att vara med vid öppna uppgifter. Vi anser, att öppna uppgifter inkluderar fler Àn vad traditionell matematikundervisning gör. Eleverna arbetar aktivt med öppna uppgifter vilket kan medföra att ljudnivÄn höjs.MatematiklÀrarna planerar för att alla elever ska kunna vara med.

Vilka kunskaper behöver lÀrare för att arbeta med öppna uppgifter i matematik? : En undersökning av ett utvecklingsarbete för lÀrare, med fokus pÄ öppna uppgifter.

Öppna uppgifter kan generera flera lösningar och lĂ„ter Ă€ven eleverna utveckla sin problemlösningsförmĂ„ga. Syftet med undersökningen har varit att ta del av erfarenheter som lĂ€rare gjort genom att delta i ÄlMa, ett fortbildningsprojekt med fokus pĂ„ öppna uppgifter. Undersökningens frĂ„gestĂ€llning Ă€r: Vad behöver lĂ€rare kunna för att arbeta med öppna uppgifter och hur har lĂ€rarna utvecklats genom att delta i projektet? Undersökningen har bestĂ„tt av intervjuer dĂ€r sex lĂ€rare som deltagit i projektet, beskriver sitt arbete med öppna uppgifter. För att arbeta med öppna uppgifter anser lĂ€rarna att de behöver kunskaper som flexibilitet, att lĂ€raren lĂ„ter eleverna diskutera, att lĂ€raren vĂ„gar slĂ€ppa kontrollen, samt att lĂ€raren har matematisk kunskap.

Gymnasieelevers svÄrigheter vid arbete med matematiska textuppgifter

Undervisningen i matematik i gymnasieskolan domineras av att eleverna fÄr arbeta med de uppgifter som ingÄr i ett visst lÀromedel. Dessa uppgifter Àr ofta av rutinkaraktÀr dÀr lösningsprocessen inte ses lika viktig som om svaret Àr korrekt eller inte. Min erfarenhet Àr att elever fÄr svÄrigheter nÀr de skall lösa matematiska textuppgifter, d.v.s. uppgifter som inte Àr av den rutinkaraktÀr som de uppgifter lÀromedlet domineras av. Syftet med min studie Àr dÀrför att undersöka vilka svÄrigheter gymnasieelever har vid arbetet med matematiska textuppgifter.

"6 kÀnda författare, vad skrev de?" : En studie av prov och uppgifter för litteraturmomentet inom kursen Svenska B pÄ gymnasiet.

I den hÀr examensuppsatsen genomförs en undersökning av de prov och uppgifter som elever, inom de teoretiska programmen, gör under kursen Svenska B pÄ gymnasiet. Undersökningen syftar till att ge en bild av hur kognitiva förmÄgor tar plats vid betygsgrundande bedömningen, vilken typ av skriftliga uppgifter som förekommer samt Àven hur uppgifterna Àr formulerade. Studiens resultat visar att, Àven om alla kognitiva förmÄgor bedöms, Àr faktakunskap den kognitiva förmÄga som frÀmst mÀts i de undersökta proven och uppgifterna..

Flygtaktiskt Kommando i förÀndring - en analys av uppgifter och förslag till organisationsstruktur

A1160Problem: Studien behandlar omorganisationen av Flygvapnets taktiska kommando (FTK) utifrÄn uppgiftsperspektivet och Àr avsedd att besvara frÄgorna Vad stÀller uppgifterna för krav pÄ organisationsstrukturen? Vilken typ av organisationsstruktur Àr lÀmplig för FTK?Syfte: Denna studie syftar till att analysera och beskriva FTK:s uppgifter och organisationsstruktur samt föreslÄ en lÀmplig organisationsstruktur för FTK. Detta görs mot bakgrund av utvald litteratur om organisationsstruktur inom fÀltet organisationsteori.Teori och modell: FTK:s uppgifter har analyserats med utgÄngspunkt i de utformningsparametrar och situationsvariabler som Mintzberg introducerat för att vÀlja organisationsstruktur. Dessa har sedan analyserats mot följande tre utvalda organisationsstrukturer: professionell byrÄkrati, processorienterad organisation med team-baserad struktur och projektorganisation.Metod: Kvalitativ studie, respondentintervjuerResultat: FTK:s uppgifter befanns ha en grundlÀggande bas som omfattar ledning av luftstridskrafter, men inom ramen för detta finns ocksÄ stora skillnader mellan de uppgifter som löses. En kombination av de studerade organisationsstrukturerna föreslÄs vara lÀmplig för FTK.

LÀrarens tydliga mÄl : För vems skull genomför elever uppgifter i skolan?

SammandragDen hÀr uppsatsen bygger pÄ en enkÀtundersökning och intervjuer för att försöka ta reda pÄ vad elever har för mÄl nÀr de genomför uppgifter i skolan. För vems skull genomför de uppgifter, för sin egen eller för att behaga lÀraren? Det jag kom fram till Àr att det varierar vÀldigt mycket. MÄnga elever jagar betyg och dÄ framför allt för sin egen skull, medan andra jobbar enligt parollen minsta möjliga jobb för att behaga lÀraren och eventuellt fÄ ett godkÀnt betyg med minimal arbetsinsats. VÀldigt mÄnga elever har ocksÄ ganska smÄ förvÀntningar inför en uppgift i skolan.

Är ett problem verkligen ett problem? : En lĂ€romedelsanalys om problemlösning för Ă„rskurserna 1-3

Att arbeta med problemlösning i matematikundervisningen Àr ett vanligt inslag i svenska lÄgstadieelevers vardag. Tidigare forskning pÄ omrÄdet har visat att den matematiska utvecklingen gynnas genom bra problemlösningsuppgifter och att dessa uppgifter snabbare kan föra eleven framÄt i sitt lÀrande. En stor del av den svenska matematikundervisningen utgÄr frÄn lÀroböcker och frÄn de problemlösningsuppgifter som finns i dem, vilket enligt mÄnga forskare anses som problematiskt. De flesta studier som behandlat omrÄdet inom framför allt det svenska forskningsfÀltet har gjorts pÄ uppgifter som riktar sig till skolans högre Ärskurser. Genom en lÀromedelsanalys pÄ tvÄ lÀroboksserier för Ärskurserna 1-3, har vi i denna uppsats granskat de problemlösningsavsnitt och uppgifter som finns i dessa böcker.

Variationsrika uppgifter med syfte att utveckla matematiska förmÄgor : En analys av komplexa tal inom gymnasiekursen Matematik 4

Det finns ett behov av att kombinera förmÄgor och variation i undervisningen i högre kurser pÄ gymnasiet dÄ det uppfattas som att kurserna blir mer abstrakta, ensidiga och lÀroboksbundna. Syftet Àr att höja elevernas mÄluppfyllelse. Genom litteraturstudie av matematisk förmÄga och variationsteori tillverkas eller vÀljs ut exempeluppgifter som sedan analyseras pÄ vilket sÀtt de kan variera. Det visar sig att begreppsförmÄgan varieras mest följt av problemlösningsförmÄgan och bÄda har ovanliga uppgifter som den mest varierbara uppgiftstypen. NÀr det gÀller verklighetsnÀra uppgifter Àr det viktigt att de Àr anpassade till elevernas förkunskaper för att erbjuda meningsfull variation..

NÀsta uppdrag obemannat? : en undersökning av UAV:ers uppgifter vid vÀpnat angrepp mot Sverige

Denna uppsats avser lÀmna ett bidrag till ökad spÄrbarhet mellan den svenska UAV-utvecklingen och Försvarsmaktsidé 2020. Detta görs genom att undersöka vilka uppgifter UAV:er kan komma att lösa vid ett vÀpnat angrepp pÄ Sverige..

Ombytt eller inte : NÀrvarons och deltagandets betydelse för bedömning och betygsÀttning i idrott och hÀlsa

Syftet med denna studie Àr att undersöka nÀr idrottslÀrare bedömer eleverna som nÀrvarande pÄ en idrottslektion och vilken betydelse nÀrvaron har vid betygsÀttning. Undersökningen Àr en kvalitativ studie som utfördes med intervjuer av elva idrottslÀrare. Resultaten frÄn intervjuerna visar att de flesta lÀrarna anser elever nÀrvarande nÀr de Àr ombytta och deltar pÄ lektionen samt nÀr de gör andra teoretiska och/eller praktiska uppgifter som ingÄr i Àmnet idrott och hÀlsa. Slutsatsen av undersökningen Àr att eleven rÀknas som nÀrvarande nÀr den deltar pÄ lektionen eller gör alternativa uppgifter men att betyget pÄverkas nÀr eleven gör alternativa uppgifter. LÀrarna hÀvdar att eleverna inte kan höja sitt betyg genom alternativa uppgifter, de kan rÀdda sitt betyg eller fÄ ett sÀmre..

Om barns förstÄelse för areabegreppet

Syftet med vÄrt examensarbete var att undersöka om barns förstÄelse för olika matematiska begrepp blir tydligare och mer lÀttöverskÄdlig för pedagogen genom anvÀndning av ett konkret undervisningssÀtt. VÄr undersökningsgrupp bestod av 25 elever i Är 5. De hade inte tidigare arbetat med begreppet area sÄ dÀrför valde vi det omrÄdet. Metoden vi anvÀnde vid de sju lektionstillfÀllena bestod av varierande och konkreta uppgifter som gav tillfÀlle till mÄnga diskussioner och reflektioner bÄde hos oss och hos eleverna. Resultatet visade genom utvÀrderingar och diskussioner att majoriteten av eleverna uppvisade förstÄelse för begreppet nÀr de arbetade med vÄra uppgifter.

Likhetstecknets betydelse

Syftet med denna studie var att ta reda pÄ hur elever i skolÄr tre resonerade kring likhetstecknet nÀr de löste pre- algebraiska uppgifter. För att kunna besvara vÄr frÄgestÀllning valde vi att göra en observationsstudie dÀr eleverna fick sitta i grupp och lösa de olika uppgifter vi givit dem. Sju grupper observerades med tre elever i varje grupp och resultatet frÄn vÄr studie visade att det fanns tre dominerande sÀtt att se pÄ likhetstecknet. Det fanns de elever som sÄg likhetstecknet som ett resultattecken, de som kopplade ihop likhetstecknet med ett rÀknesÀtt och de som menade att likhetstecknet stod för ekvivalens. Vidare visade det sig att de elever som uppfattade likhetstecknet som ett resultattecken eller ett tecken som var kopplat till ett rÀknesÀtt hade svÄrt att lösa flertalet av de uppgifter vi givit dem..

Motivation: en undersökning om hur matematikuppgifter kan
vara för att elever ska finna dem motiverande

Syftet med vÄrt arbete var att ta reda pÄ hur matematikuppgifter kan vara för att elever ska finna dem motiverande. Den empiriska delen av vÄr undersökning genomfördes med 27 elever i Är 8. Under den första delen av undersökningen lÀt vi eleverna sjÀlva konstruera uppgifter. NÀr de gjorde detta skulle de ha motivationsfaktorerna intresse, utmaning, nyttig och rolig i Ätanke. Den andra delen bestod av att eleverna fick lösa uppgifter som vi konstruerat med elevernas egna uppgifter som grund.

Matematikböcker i Sverige och Finland

Resultaten i undersökningen PISA 2003 visar att finska elever Àr bÀttre pÄ problemlösning Àn svenska elever. Detta arbete undersöker huruvida matematikböcker i de bÄda lÀnderna skulle kunna vara en bidragande orsak till skillnaderna. Arbetet Àr begrÀnsat till tvÄ böcker frÄn respektive land. För att identifiera de problemlösande uppgifterna har fyra olika kriterier anvÀnts. Resultatet av granskningen visar att de finska matematikböckerna har betydligt fler problemlösande uppgifter Àn de svenska böckerna.

Division i Är fem : med fokus pÄ benÀmnda uppgifter

Syftet med vÄr uppsats Àr att undersöka och jÀmföra vilka strategier eleverna anvÀnder sig av, vid benÀmnda uppgifter i division i Är fem. Detta tillvÀgagÄngssÀtt var för att vi ville fÄ reda pÄ elevernas olika strategier samt hur de tolkar och förstÄr problemet. För att uppnÄ syftet har vi tagit vÄr utgÄngspunkt i följande frÄgestÀllningar; hur utför eleverna den matematiska operationen? Hur tolkar och förstÄr eleverna problemet? VÄr undersökning utgÄr sÄvÀl frÄn en kvantitativ, som frÄn en kvalitativ ansats. Den kvantitativa ansatsen i vÄr undersökning var förstudien, dÀr fick eleverna lösa uppgifter i algoritmer gentemot problemlösning, detta lÄg till grund för huvudstudien som var av kvalitativ ansats.

1 NĂ€sta sida ->